Asiakasosallisuus sotessa: materiaaleja käytännön osallisuustyöhön

Askarruttaako asiakasosallisuus ja sen toteuttaminen käytännössä? Tiesitkö, että asiakasosallisuuden ja yhteiskehittämisen tueksi löytyy materiaaleja ja valmiiksi testattuja työkaluja? Yksi erinomainen esimerkki löytyy Työterveyslaitoksen oppimateriaaleista.

Nämä asiantuntijoiden laatimat yhteiskehittämistä ja asiakasosallisuutta tukevat oppimateriaalit löydät Työterveyslaitoksen sivuilta oppimateriaalit/asiakasosallisuus sotessa/kehittäminen yhdessä asiakkaan kanssa -polun päästä tai suoraan tämän linkin kautta.

Kehittäminen yhdessä asiakkaiden kanssa auttaa nostamaan palveluiden laatua ja vaikuttavuutta. Työterveyslaitoksen oppimateriaalien avulla saat keinoja tarkastella kehitettäviä käytäntöjä asiakkaan arjen kautta sekä työkaluja toteuttaa palveluiden kehittämistä käytännössä.

Järjestölähtöiset kokemustoimijat ovat arjen asiantuntijoita

Kokemustoimintaverkostolla on 700 kokemustoimijaa kautta Suomen. Kaikki kokemustoimijamme ovat koulutettuja ja motivoituneet osallistumaan palvelujen kehittämiseen yhteistyössä ammattihenkilöstön kanssa.

Kokemustoimijan välittämän tiedon avulla on mahdollista saada käytännön tietoa arjesta sairauden, vamman, vammaisuuden tai muun haastavan elämäntilanteen kanssa. Tämä voi tarjota kanavan asiakkaiden tarpeen entistä parempaan tunnistamiseen ja asiakasosallisuuden toteuttamiseen.  

Kokemustoimija  

– on aina koulutettu.
– on verkoston jäsenjärjestön jäsen.
– toimii yhteistyökumppanina kehittäjän, arvioijan ja kouluttajan tehtävissä.
– on lähtökohtaisesti järjestöjen vapaaehtoistoimija.
– ei toimi vertaisena tai vertaistukijana.  

Kokemustoimintaverkosto on 37 valtakunnallisen järjestön yhteistyöverkosto, jonka yhteisenä tehtävänä on järjestöjen kokemustiedon edistäminen. Jos kiinnostuit meistä, ota yhteyttä joko suoraan jäsenjärjestöömme (yhteystiedot löydät tämän linkin kautta) tai verkoston työntekijöihin Jaanaan tai Piiaan (yhteystiedot löydät täältä).