Kokemustieto osaksi palveluiden suunnittelua ja toteutusta
Sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä kohdataan jatkuvasti kasvavia haasteita, jotka edellyttävät toimivia ja resurssitehokkaita ratkaisuja. Tämä tavoite voidaan saavuttaa vain yhdistämällä tutkittua tietoa ja kokemustietoa osaksi palveluiden suunnittelua ja toteutusta. Asiakkaiden ja potilaiden kokemustieto tarjoaa korvaamattoman näkökulman, jota ei saa näkyviin pelkästään tilastoista tai tutkimusraporteista.
Kokemustiedosta on monenlaisia hyötyjä. Kokemustiedon avulla palveluita voidaan muokata vastaamaan paremmin erilaisten asiakasryhmien tarpeita. Esimerkiksi potilailta ja omaisilta saatu kokemustieto voi paljastaa palvelujen tai prosessien kipukohtia, jotka muutoin jäävät huomaamatta. Kokemustieto voi parantaa kohdentamaan resursseja toimiviin ratkaisuihin osoittamalla, missä resurssit eivät tällä hetkellä kohtaa todellista tarvetta ja auttamalla ohjaamaan voimavarat oikeisiin kohteisiin. Kokemustiedon hyödyntäminen myös vahvistaa osallisuutta. Kun kokemustietoa välittävät kokevat, että heidän tietämyksellään on merkitystä, syntyy vahvempi luottamus palvelujärjestelmään ja sitoutuminen sen kehittämiseen.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen kentällä tapahtuu nyt paljon. Muutosneuvottelujen ja palvelujen karsimisten keskellä olisi hyödyllistä kysyä palveluja käyttävien näkemyksiä siitä, mikä toimii ja mikä taas ei. Jos haluamme luoda toimivia ja oikeasti tarpeeseen vastaavia palveluja, kokemustiedon hyödyntäminen on välttämätöntä.
Tule kuulolle Kokemustoimintaverkoston, Lihastautiliiton sekä Invalidiliiton yhteistyössä järjestämään Miten hyödyntää kokemustietoa -paneelikeskusteluun 9.12. klo 14:30 alkaen. Verkkovälitteinen tilaisuus on maksuton. Ilmoittaudu 4.12. klo 14:00 mennessä: https://link.webropolsurveys.com/S/F84AE26731502DFA