Kokemustiedon edut ovat selkeitä

Jyväskylän yliopiston ja Keski-Suomen sairaanhoitopiirin Kokemusasiantuntijuus palveluissa -yhteishankkeessa selvitettiin asiakaslähtöisyyden merkitystä palveluiden kehittämisessä. Tulosten mukaan edut ovat selkeät.

Asiakaslähtöisyys johtaa parempiin terveystuloksiin ja omahoitoon sekä vähentää terveydenhuollon palveluiden käyttöä ja kustannuksia. Asiakaslähtöisyys ei kuitenkaan toteudu ilman asiakasnäkökulman ja -kokemuksen syvällistä ymmärtämistä ja hyödyntämistä palveluiden kehittämisessä. Tämä taas edellyttää asiakkaiden mukana oloa palveluiden suunnittelussa jo suunnittelun alkuvaiheessa.

Nyt julkaistussa hankeraportissa kuvataan hankkeen aikaista tutkimus- ja kehittämistyötä sekä Keski-Suomen alueella kehitettyjä uusia toimintamalleja. Hanke on oiva esimerkki osaamisen yhdistymisestä, hankkeessa yhdistettiin kokemustietoa sekä käytännön työntekijöiden ja eri alan tutkijoiden osaamista.

Kettunen T & Kasila K. (toim) 2021. Kokemustieto yhteiskehittämisessä – hyppy asiakaslähtöisyyteen terveyspalveluissa.

Teos on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Reports 1, ISSN 2737-0046, ISBN 978-951-39-8543-1 (PDF) ja se on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8543-1.

Lähde: STT/Kokemusasiantuntijat toimivat muutosvoimana terveydenhuollon palveluiden uudistamisessa Keski-Suomessa


<- Takaisin